Posts: 1,267
Threads: 26
Likes Received: 465 in 240 posts
Likes Given: 674
Joined: Jun 2021
Reputation:
42
(2024-04-21, 05:37 PM)TiểuHồLy Wrote: Anh Anatta ơi,
Đang 8888 bên nhà Năm, tự dưng tiểu Ly nhớ mài mại triết lý của K. nói về, (Nền văn minh, kiến thức, và công nghệ của hiện đại đã khiến xã hội mang lại "Tính phân mảnh" cho nhân loại). Anh có nhã ý và thông tin nào liên quan, thì đăng lên giùm, chừng tiểu Ly hay khách vãng lai ghé đọc sẽ tìm hiểu sâu hơn về triết của K. há?

Hi tiểu Ly,
K nói rất nhiều, đề tài đa dạng. Trong Phòng THTG này anh đã có đăng vài threads các bài trích của K. Nếu tiểu Ly muốn tìm hiểu thì có thể xem trong các threads đó xem có bài nào mà tiểu Ly quan tâm.
Khách vãng lai nếu thích thú tìm hiểu về các bài nói chuyện của K ở diễn đàn VB này thì có thể xem thử trong các threads đó.
Cá nhân anh khi đăng K là chia sẻ với những anh chị em, các bạn có cùng khuynh hướng, những suy tư, chiêm nghiệm về những gì K nói. Chỉ đơn giản vậy như vậy. Anh không có ý định dẫn dụ hay mời gọi người khác đọc K, nếu họ không đồng cảm.
Dù sao, anh cũng xin cảm ơn những gợi ý của tiểu Ly.
..
Xin cứ để cho tôi đốt ngọn đèn của tôi đi… mà đừng bao giờ hỏi nó sẽ làm tan được bóng tối hay không. R. Tagore
Posts: 3,098
Threads: 65
Likes Received: 2,201 in 1,553 posts
Likes Given: 3,127
Joined: Mar 2018
Reputation:
32
(2024-04-27, 07:34 PM)anattā Wrote: Hi tiểu Ly,
K nói rất nhiều, đề tài đa dạng. Trong Phòng THTG này anh đã có đăng vài threads các bài trích của K. Nếu tiểu Ly muốn tìm hiểu thì có thể xem trong các threads đó xem có bài nào mà tiểu Ly quan tâm.
Khách vãng lai nếu thích thú tìm hiểu về các bài nói chuyện của K ở diễn đàn VB này thì có thể xem thử trong các threads đó.
Cá nhân anh khi đăng K là chia sẻ với những anh chị em, các bạn có cùng khuynh hướng, những suy tư, chiêm nghiệm về những gì K nói. Chỉ đơn giản vậy như vậy. Anh không có ý định dẫn dụ hay mời gọi người khác đọc K, nếu họ không đồng cảm.
Dù sao, anh cũng xin cảm ơn những gợi ý của tiểu Ly.
..
Dạ, hello anh
Thanks anh. Tiểu Ly có tìm trong VB, nhưng chưa thấy anh đăng hoặc tìm chưa đúng chỗ. Ly có tìm trên mạng và tóm tắt lại. Anh cho tiểu Ly xin xí đất để chừng muốn tìm thì chạy vô đây cho tiện há?
Sự hệ lụy của nền văn minh xã hội hiện đại đang tác động trực tiếp đến sự tha hoá của con người:
1). Thế giới này bị phân chia bởi các quốc gia, những niềm tin tín ngưỡng, các bè phái chính trị, và các học thuyết.
2). Con người thực tại đã biến thành những "cỗ máy" để phục tùng những quy định mà xã hội đặt ra.
3). Nỗi sợ hãi đang hàng ngày hàng giờ đè nặng lên vai con người hiện đại.
4). Hình thức và phương pháp giáo dục hiện đại chủ trương không giúp con người phát triển toàn diện, vô tình đẩy con người vào con đường của sự tha hoá nhân tính.
5). Quan trọng hoá kỹ thuật quá mức sẽ tạo con người ra những robot lạnh lùng vô cảm, mất đi cái nội tâm bên trong.
@Võ Anh Tuấn dịch từ Triết Lý Nhân Sinh của K.
Lặng nhìn mây trắng dần tan
Võ vàng nguyệt khuyết khảy đàn trầm u
Cao sơn quyện áng sương mù
Tứ bề lưu thủy, thuyền du cõi nào?
Posts: 1,267
Threads: 26
Likes Received: 465 in 240 posts
Likes Given: 674
Joined: Jun 2021
Reputation:
42
Chân Lý là Mảnh đất không Lối vào
(English subtitle - Turn on cc)
~~~
Ngày 3 tháng 8 năm 2029, Hội Thông Thiên Học, Theosophical Society, đã tổ chức buổi lễ ở Hoà Lan để tuyên bố Jiddu Krishnamurti là bậc Đạo sư Thế giới. Tuy nhiên, trong bài diễn văn trước khoảng 3000 thành viên, ông đã tuyên bố ngược lại những gì Hội Thông Thiên Học đã dự trù, ông phủ nhận vai trò Đạo sư Thế giới, vai trò lãnh đạo hội.
Đoạn phim năm phút trên được thu tại Ojai, California ngày 30 tháng 5 năm 1930, Krishnamurti đọc lại bài diễn thuyết mà ông đã đưa ra ở Hoà Lan trước đó, bài đọc lại này của ông đã lược bớt một số chi tiết so với bản diễn văn gốc của năm 1929.
Dưới đây là bài nguyên văn Anh ngữ mà K đã nói vào ngày 3 tháng 8, 1929, và kể từ sau đó ông rời khỏi Hội Theosophical Society. Nguyên văn bài nói chuyện này cũng đã được không ít người dịch ra Việt ngữ và phổ biến.
~~~~~~
TRUTH IS A PATHLESS LAND
We are going to discuss this morning the dissolution of the Order of the Star. Many people will be delighted, and others will be rather sad. It is a question neither for rejoicing nor for sadness, because it is inevitable, as I am going to explain. You may remember the story of how the devil and a friend of his were walking down the street, when they saw ahead of them a man stoop down and pick up something from the ground, look at it, and put it away in his pocket. The friend said to the devil, "What did that man pick up?" "He picked up a piece of Truth," said the devil. "That is a very bad business for you, then," said his friend. 'Oh, not at all,' the devil replied, "I am going to let him organize it."
I maintain that Truth is a pathless land, and you cannot approach it by any path whatsoever, by any religion, by any sect. That is my point of view, and I adhere to that absolutely and unconditionally. Truth, being limitless, unconditioned, unapproachable by any path whatsoever, cannot be organized; nor should any organization be formed to lead or to coerce people along any particular path. If you first understand that, then you will see how impossible it is to organize a belief. A belief is purely an individual matter, and you cannot and must not organize it. If you do, it becomes dead, crystallized; it becomes a creed, a sect, a religion, to be imposed on others. This is what everyone throughout the world is attempting to do. Truth is narrowed down and made a plaything for those who are weak, for those who are only momentarily discontented. Truth cannot be brought down, rather the individual must make the effort to ascend to it. You cannot bring the mountain-top to the valley. If you would attain to the mountain-top you must pass through the valley, climb the steeps, unafraid of the dangerous precipices.
You must climb towards the Truth, it cannot be "stepped down" or organized for you. Interest in ideas is mainly sustained by organizations, but organizations only sustain interest from without. Interest, which is not born out of love of Truth for its own sake, but aroused by an organization, is of no value. The organization becomes a framework into which its members conveniently fit. They no longer strive after Truth or the mountain-top but rather carve for themselves a convenient niche in which they put themselves, or let the organization place them, and consider that the organization will thereby lead them to Truth.
So that is the first reason, from my point of view, why the Order of the Star should be dissolved. In spite of this, you will probably form other Orders, you will continue to belong to other organizations searching for Truth. I do not want to belong to any organization of a spiritual kind, please understand this. I would make use of an organization which would take me to London, for example; this is quite a different kind of organization, merely mechanical, like the post or the telegraph. I would use a motor car or a steamship to travel, these are only physical mechanisms which have nothing whatever to do with spirituality. Again, I maintain that no organization can lead man to spirituality.
If an organization be created for this purpose, it becomes a crutch, a weakness, a bondage, and must cripple the individual, and prevent him from growing, from establishing his uniqueness, which lies in the discovery for himself of that absolute, unconditioned Truth. So that is another reason why I have decided, as I happen to be the Head of the Order, to dissolve it. No one has persuaded me to this decision. This is no magnificent deed, because I do not want followers, and I mean this. The moment you follow someone you cease to follow Truth. I am not concerned whether you pay attention to what I say or not. I want to do a certain thing in the world and I am going to do it with unwavering concentration. I am concerning myself with only one essential thing: to set man free. I desire to free him from all cages, from all fears, and not to found religions, new sects, nor to establish new theories and new philosophies. Then you will naturally ask me why I go the world over, continually speaking. I will tell you for what reason I do this: not because I desire a following, not because I desire a special group of special disciples. (How men love to be different from their fellow-men, however ridiculous, absurd and trivial their distinctions may be! I do not want to encourage that absurdity.) I have no disciples, no apostles, either on earth or in the realm of spirituality. Nor is it the lure of money, nor the desire to live a comfortable life, which attracts me. If I wanted to lead a comfortable life I would not come to a camp or live in a damp country! I am speaking frankly because I want this settled once and for all. I do not want these childish discussions year after year.
One newspaper reporter, who interviewed me, considered it a magnificent act to dissolve an organization in which there were thousands and thousands of members. To him it was a great act because, he said: "What will you do afterwards, how will you live? You will have no following, people will no longer listen to you." If there are only five people who will listen, who will live, who have their faces turned towards eternity, it will be sufficient. Of what use is it to have thousands who do not understand, who are fully embalmed in prejudice, who do not want the new, but would rather translate the new to suit their own sterile, stagnant selves? If I speak strongly, please do not misunderstand me, it is not through lack of compassion. If you go to a surgeon for an operation, is it not kindness on his part to operate even if he cause you pain? So, in like manner, if I speak straightly, it is not through lack of real affection–on the contrary.
As I have said, I have only one purpose: to make man free, to urge him towards freedom, to help him to break away from all limitations, for that alone will give him eternal happiness, will give him the unconditioned realization of the self.
Because I am free, unconditioned, whole–not the part, not the relative, but the whole Truth that is eternal – I desire those, who seek to understand me to be free; not to follow me, not to make out of me a cage which will become a religion, a sect. Rather should they be free from all fears – from the fear of religion, from the fear of salvation, from the fear of spirituality, from the fear of love, from the fear of death, from the fear of life itself. As an artist paints a picture because he takes delight in that painting, because it is his self-expression, his glory, his well-being, so I do this and not because I want anything from anyone. You are accustomed to authority, or to the atmosphere of authority, which you think will lead you to spirituality. You think and hope that another can, by his extraordinary powers – a miracle – transport you to this realm of eternal freedom which is Happiness. Your whole outlook on life is based on that authority.
You have listened to me for three years now, without any change taking place except in the few. Now analyze what I am saying, be critical, so that you may understand thoroughly, fundamentally. When you look for an authority to lead you to spirituality, you are bound automatically to build an organization around that authority. By the very creation of that organization, which, you think, will help this authority to lead you to spirituality, you are held in a cage.
If I talk frankly, please remember that I do so, not out of harshness, not out of cruelty, not out of the enthusiasm of my purpose, but because I want you to understand what I am saying. That is the reason why you are here, and it would be a waste of time if I did not explain clearly, decisively, my point of view. For eighteen years you have been preparing for this event, for the Coming of the World Teacher. For eighteen years you have organized, you have looked for someone who would give a new delight to your hearts and minds, who would transform your whole life, who would give you a new understanding; for someone who would raise you to a new plane of life, who would give you a new encouragement, who would set you free – and now look what is happening! Consider, reason with yourselves, and discover in what way that belief has made you different–not with the superficial difference of the wearing of a badge, which is trivial, absurd. In what manner has such a belief swept away all the unessential things of life? That is the only way to judge: in what way are you freer, greater, more dangerous to every society which is based on the false and the unessential? In what way have the members of this organization of the Star become different? As I said, you have been preparing for eighteen years for me. I do not care if you believe that I am the World Teacher or not. That is of very little importance. Since you belong to the organization of the Order of the Star, you have given your sympathy, your energy, acknowledging that Krishnamurti is the World Teacher – partially or wholly: wholly for those who are really seeking, only partially for those who are satisfied with their own half-truths.
You have been preparing for eighteen years, and look how many difficulties there are in the way of your understanding, how many complications, how many trivial things. Your prejudices, your fears, your authorities, your Churches new and old – all these, I maintain, are a barrier to understanding. I cannot make myself clearer than this. I do not want you to agree with me, I do not want you to follow me, I want you to understand what I am saying. This understanding is necessary because your belief has not transformed you but only complicated you, and because you are not willing to face things as they are. You want to have your own gods–new gods instead of the old, new religions instead of the old, new forms instead of the old – all equally valueless, all barriers, all limitations, all crutches. Instead of old spiritual distinctions you have new spiritual distinctions, instead of old worships you have new worships. You are all depending for your spirituality on someone else, for your happiness on someone else, for your enlightenment on someone else; and although you have been preparing for me for eighteen years, when I say all these things are unnecessary, when I say that you must put them all away and look within yourselves for the enlightenment, for the glory, for the purification, and for the incorruptibility of the self, not one of you is willing to do it. There may be a few, but very, very few. So why have an organization?
Why have false, hypocritical people following me, the embodiment of Truth? Please remember that I am not saying something harsh or unkind, but we have reached a situation when you must face things as they are. I said last year that I would not compromise. Very few listened to me then. This year I have made it absolutely clear. I do not know how many thousands throughout the world – members of the Order–have been preparing for me for eighteen years, and yet now they are not willing to listen unconditionally, wholly, to what I say. So, why have an organization?
As I said before, my purpose is to make men unconditionally free, for I maintain that the only spirituality is the incorruptibility of the self which is eternal, is the harmony between reason and love. This is the absolute, unconditioned Truth which is life itself. I want therefore to set man free, rejoicing as the bird in the clear sky, unburdened, independent, ecstatic in that freedom. And I, for whom you have been preparing for eighteen years, now say that you must be free of all these things, free from your complications, your entanglements. For this you need not have an organization based on spiritual belief. Why have an organization for five or ten people in the world who understand, who are struggling, who have put aside all trivial things? And for the weak people, there can be no organization to help them to find the Truth, because Truth is in everyone; it is not far, it is not near; it is eternally there.
Organizations cannot make you free. No man from outside can make you free; nor can organized worship, nor the immolation of yourselves for a cause, make you free; nor can forming yourselves into an organization, nor throwing yourselves into works, make you free. You use a typewriter to write letters, but you do not put it on an altar and worship it. But that is what you are doing when organizations become your chief concern.
"How many members are there in it?" That is the first question I am asked by newspaper reporters. "How many followers have you? By their number we shall judge whether what you say is true or false." I do not know how many there are. I am not concerned with that. As I said, if there were even one who had been set free, that is enough.
Again, you have the idea that only certain people hold the key to the Kingdom of Happiness. No one holds it. No one has the authority to hold that key. That key is your own self, and in the development and the purification and in the incorruptibility of that self alone is the Kingdom of Eternity.
So you will see how absurd is the whole structure that you have built, looking for external help, depending on others for your comfort, for your happiness, for your strength. These can only be found within yourselves. So why have an organization?
You are accustomed to being told how far you have advanced, what is your spiritual status. How childish! Who but yourself can tell you if you are beautiful or ugly within? Who but yourself can tell you if you are incorruptible? You are not serious in these things.
But those who really desire to understand, who are looking to find that which is eternal, without beginning and without an end, will walk together with a greater intensity, will be a danger to everything that is unessential, to unrealities, to shadows. And they will concentrate, they will become the flame, because they understand. Such a body we must create, and that is my purpose. Because of that real understanding there will be true friendship. Because of that true friendship–which you do not seem to know–there will be real cooperation on the part of each one. And this not because of authority, not because of salvation, not because of immolation for a cause, but because you really understand, and hence are capable of living in the eternal. This is a greater thing than all pleasure, than all sacrifice.
So these are some of the reasons why, after careful consideration for two years, I have made this decision. It is not from a momentary impulse. I have not been persuaded to it by anyone. I am not persuaded in such things. For two years I have been thinking about this, slowly, carefully, patiently, and I have now decided to disband the Order, as I happen to be its Head. You can form other organizations and expect someone else. With that I am not concerned, nor with creating new cages, new decorations for those cages. My only concern is to set man absolutely, unconditionally free.
Copyright © Krishnamurti Foundation of America
Xin cứ để cho tôi đốt ngọn đèn của tôi đi… mà đừng bao giờ hỏi nó sẽ làm tan được bóng tối hay không. R. Tagore
Posts: 1,267
Threads: 26
Likes Received: 465 in 240 posts
Likes Given: 674
Joined: Jun 2021
Reputation:
42
Thực Tại và Chân Lý
Reality and Truth
Người hỏi: Động cơ có cần thiết trong việc thương mại không, và nếu thế thì làm sao ta có thể chọn một động cơ đúng đắn?
Krishnamurti: Có phải ý ngài rằng động cơ hay duyên cớ đúng đắn trong sinh kế là gì?
Người hỏi: Phải, động cơ có cần thiết chăng?
Krishnamurti: Tôi sẽ giải bày. Gì là duyên cớ chính đáng trong việc tìm kế sinh nhai. Tức là: mưu sinh ngay chính là gì, phải thế không, thưa ngài?
Người hỏi: Phải.
Krishnamurti: Theo ngài thì thế nào là cách sanh nhai đúng đắn? Không phải là thuận tiện nhất, không phải là lợi nhuận, thú vị, hoặc có lời lãi nhiều nhất, nhưng sự mưu sinh đúng đắn, ngay chính là gì? Bây giờ chúng ta hãy cùng nhau khám phá – xin vui lòng lắng nghe – thế nào là đúng đắn trước khi tìm hiểu câu hỏi của ngài về sự mưu sinh đúng đắn là gì? Từ ngữ “đúng đắn” có nghĩa là xác thực, đúng, chánh đáng, ngay chính, ngài hiểu điều đó mà phải không? Không thể đúng đắn nếu ngài làm việc gì đó chỉ mong có lợi nhuận, vinh hạnh, phải thế? Do chính xác, nên đúng, cho nên ngay chính, chân chính.
Vậy chân chính là gì? Xin dừng lại một phút…
Đây lại là một điều hết sức rối ren, phức tạp. Mỗi ý nghĩ cùng nối kết với nhau là thực-tại, reality. Phải không? Căn lều này đây được hình thành từ tư tưởng, nó là một thực tại. Cái cây kia không được tạo thành bởi ý nghĩ, nó là một thực tại. Ảo tưởng cũng là thực tại. Ảo tưởng mà ta có, những sự tưởng tượng, tất cả chúng, là một thực tại. Và cái hành động loạn tâm, loạn trí xuất phát từ ảo tưởng đó cũng là thực tại. Vậy, trước hết, ngài phải nhận thấy như thế, ngài phải hiểu thực tại là gì khi ngài nêu câu hỏi về cách sinh nhai ngay chính là gì. Thực-tại không phải là chân-lý, một lát nữa chúng ta sẽ xem xét vấn đề này, nếu còn đủ thời gian. Vậy, có thực tại. Thế thì hành động ra sao để được đúng đắn, chân chính trong thực tại này? Ngài theo dõi sự giải bày của tôi kịp chứ? Thế thì làm cách nào ngài sẽ khám phá ra cái gì là đúng đắn, chính đáng trong thực tại này? Hãy tự thân khám phá cho chính mình mà không cần nghe bảo. Nếu tôi bảo ngài hãy đi làm thế này thế kia, không chừng sau đó ngài có thể tiếc nuối và mắng tôi vào lúc kết thúc nó. Nên, ngài phải tìm tòi tra xét cái hành động xác thực, đúng, chân chính là gì, hoặc kế sinh nhai đúng đắn hay chân chính là sao trong cái thế giới thực tại này. Thực tại bao gồm cả ảo tưởng, đừng chạy trốn khỏi nó, đừng di chuyển rời xa khỏi nó, ảo tưởng và những hoạt động của ảo tưởng, chẳng hạn như niềm tin, belief, là một ảo tưởng. Và các hoạt động của niềm tin này biểu thị tâm thần bất ổn. Tin vào quốc gia và những thứ còn lại là một dạng nữa của thực tại nhưng cũng là một ảo tưởng. Xem tất thảy mọi điều đó là thực tại, vậy hành động ngay chính ở đây là gì?
Ngài hiểu, phải không? Ai sẽ nói cho ngài biết? Hiển nhiên là không có một ai. Vì vậy khi ngài nhận thấy – xin ngài vui lòng lắng nghe – khi ngài nhận thấy thực tại mà không hàm chứa ảo tưởng, đó cũng là thực tại, và sự nhận biết thực tại đó chính là sự thông minh của ngài – phải thế? – mà trong đó không có sự pha trộn của mọi thực tại kia, ảo tưởng và mọi thứ còn lại của nó. Thế nên, khi có sự quan sát về thực tại của cái cây, thực tại của căn lều là thực tại mà nó được sắp xếp tạo thành bởi tư tưởng, gồm thị giác và ảo tưởng, khi ngài nhận thấy tất cả thực tại đó, thì chính cái nhận biết về hết thảy mọi thực tại đó là sự thông minh của ngài, không phải vậy sao? Phải không? Cho nên, sự thông minh của ngài cho biết ngài sẽ làm gì. Tôi tự hỏi ngài có nắm bắt được điều được trình bày này! Ngài hiểu điều này phải không? Thông minh là nhận biết cái-đang-là, và cái-không-đang-là (what is, and what is not).
Để nhận chân ‘cái đang là’ và thấy ra thực tại của ‘cái đang là’, nghĩa là ngài đừng để bị bất kỳ vướng mắc nào về tâm lý, những đòi hỏi mang tính tâm lý mà chúng cũng chính là tất cả mọi dạng của ảo tưởng. Nhận thấy toàn bộ mọi điều đó là sự thông minh; và trí thông minh đó sẽ hoạt động ở bất kỳ nơi đâu mà ngài hiện diện; cho nên, nó sẽ bảo ngài phải làm gì.
Vậy thì chân-lý, truth, là gì? Thực tại thì chúng ta đã vừa đàm luận qua rồi, phải không? Vậy, chân lý là gì? Chắc chắn không phải là thực tại. Có chân lý tồn tại. Người ta nên tra dò, khám phá nó, tôi không còn đủ thời gian để đi vào bên trong nó. Có chân lý hiện tiền. Thế thì mối liên kết giữa thực-tại (reality) và chân-lý ra sao? Ngài hiểu chứ? Cái mối liên kết chính là sự thông minh. Trí thông minh đó nhận chân cái toàn thể của thực tại và vì vậy không mang theo thực tại đến chân-lý. Và khi đó, khi ấy chân-lý mới vận hành trên thực tại thông qua trí thông minh.
(7th Public Talk, Saanen - July 25, 1976)
*******
As long as you, the individual, are nationalistic and patriotic, as long as you hold to political and social ideologies, you are responsible for war because your relationship with another can only breed confusion and antagonism. Seeing the false as the false is the beginning of wisdom, and it is this truth alone that can bring happiness to you and so to the world. As you are responsible for war, you must be responsible for peace. Those who creatively feel this responsibility must first free themselves psychologically from the causes of war and not merely plunge into organizing political peace groups—which will only breed further division and opposition.
(How to Find Peace -- J. Krishnamurti)
***
Xin cứ để cho tôi đốt ngọn đèn của tôi đi… mà đừng bao giờ hỏi nó sẽ làm tan được bóng tối hay không. R. Tagore
Posts: 4,699
Threads: 153
Likes Received: 2,195 in 900 posts
Likes Given: 558
Joined: Nov 2021
Reputation:
55
(2024-10-06, 06:56 PM)anattā Wrote: nhưng sự mưu sinh đúng đắn, ngay chính là gì?
Ngài theo dõi sự giải bày của tôi kịp chứ?
5 không phải "ngài" trong câu hỏi của đạo sư. 5 theo không kịp.
Đạo sư nói nhiều quá 5 có cảm giác như làm luận mà lạc đề vậy.
hihihi. Không hiểu thiệt chớ không giỡn đâu nha. Mưu sinh đúng
đắn theo đạo sư giải thích là gì ta?
Thấy anh Tà chọn đăng bài và có 2 người liked, xin giải thích hộ 5
nhé. Xin ngắn gọn thôi. 5 xin cám ơn trước. À, 5 chỉ đi làm công
thôi, không có buôn bán hay mưu sinh qua nghề nghiệp thương
mại gì hết.
Posts: 1,267
Threads: 26
Likes Received: 465 in 240 posts
Likes Given: 674
Joined: Jun 2021
Reputation:
42
(2024-10-08, 01:00 AM)005 Wrote: 5 không phải "ngài" trong câu hỏi của đạo sư. 5 theo không kịp.
Đạo sư nói nhiều quá 5 có cảm giác như làm luận mà lạc đề vậy.
hihihi. Không hiểu thiệt chớ không giỡn đâu nha. Mưu sinh đúng
đắn theo đạo sư giải thích là gì ta?
Thấy anh Tà chọn đăng bài và có 2 người liked, xin giải thích hộ 5
nhé. Xin ngắn gọn thôi. 5 xin cám ơn trước. À, 5 chỉ đi làm công
thôi, không có buôn bán hay mưu sinh qua nghề nghiệp thương
mại gì hết.
Hi anh 005,
Như trong bài đăng, K bảo người hỏi là để hiểu mưu sinh đúng đắn là gì thì trước hết cần tìm hiểu đúng đắn là gì. Đúng đắn là chính xác, đúng, ngay chính, hay chân chính.
Để có hành động chân chính hay đúng đắn thì phải nhận biết rằng các trạng thái tâm lý như cảm xúc, ý nghĩ, tưởng tượng hay ảo tưởng, niềm tin về ý thức hệ nào đó đều là thực tại (reality), những vật chất vô tri cũng là thực tại, như cái cái cây, ngôi nhà... Và khả năng nhận biết thực sự (nhận chân) những sự sự vật vật đó là thực tại thì chính nó cũng là thực tại. Tuy nhiên, cái khả năng nhận biết đó lại không bị hòa lẫn với những thực tại kia. Và K gọi sự nhận biết đó là sự thông minh (trí tuệ). Chính trí thông minh này sẽ nói, bảo, hướng dẫn ta có được hành động chân chính, tức là làm ăn hay mưu sinh đúng đắn, ngay chính.
Theo tôi, điểm quan trọng của bài ngắn này là sự khác biệt giữa thực-tại và chân-lý (truth). Không ít người cho rằng cả hai là giống nhau, là một. Câu trả lời này của K nằm trong buổi giảng thuyết của ông về chủ đề: "Hãy là Ánh sáng cho chính mình."
..
Xin cứ để cho tôi đốt ngọn đèn của tôi đi… mà đừng bao giờ hỏi nó sẽ làm tan được bóng tối hay không. R. Tagore
Posts: 4,699
Threads: 153
Likes Received: 2,195 in 900 posts
Likes Given: 558
Joined: Nov 2021
Reputation:
55
Cám ơn anh giải thích nhe  . Để 5 nghiền ngẫm thêm.
|