Đạo Thiên Chúa Giáo
Bee thấy không đúng đâu ,

VN theo đạo Thiên Chúa Giáo chỉ là con số rất nhỏ . Người trên thế giới theo Đạo Chúa rất đông . nếu chỉ là do truyền thống gia đình thì tại sao đạo Thiên Chúa lại trải rộng trên toàn thế giới , phải nói là nước nào cũng có người theo Thiên Chúa dù là nước nhỏ nhất cho đến nước lớn nhất ? không lẽ con người trên thế giới đều không dùng trí tuệ để quyết định khi họ theo  đạo sao  ?

lập luận này không có thực tế .

Một Ngày Bình Yên ! 
Trong Đám Hoa Rừng .
Heavy-black-heart4
Innocent 


Reply
(2019-12-27, 10:15 PM)Bee Wrote: Bee thấy không đúng đâu ,

VN theo đạo Thiên Chúa Giáo chỉ là con số rất nhỏ . Người trên thế giới theo Đạo Chúa rất đông . nếu chỉ là do truyền thống gia đình thì tại sao đạo Thiên Chúa lại trải rộng trên toàn thế giới , phải nói là nước nào cũng có người theo Thiên Chúa dù là nước nhỏ nhất cho đến nước lớn nhất ? không lẽ con người trên thế giới đều không dùng trí tuệ để quyết định khi họ theo  đạo sao  ?

lập luận này không có thực tế .

Cũng câu hỏi như trên dành cho BVCN. Khoan nói đâu xa, thử nhìn xung quanh, chẳng hạn nhà thờ mà Bee đi lễ mỗi tuần, có bao nhiêu % trong số đi lễ là mới cải đạo aka tân tòng, bao nhiêu % gia đình theo đạo sẵn từ thời ông bà cha mẹ ?

Đọc kỹ lại câu anh viết ở trên:

"Sự thật là hầu hết, nếu khg nói là 100% tin đồ Ki Tô giáo tín Chúa chỉ là do truyền thống gia đình.... " chứ anh khg nói là chỉ.
Reply
da da di da
Reply
(2019-12-27, 06:40 PM)anatta Wrote: Bạn Guest,

Xin lỗi bạn trước, cho anatta góp vài lời. Tôi nghĩ là bạn hoang tưởng khi đề nghị đạo TCG như thế. Vì không thể nào được. Đó là niềm tin, tín ngưỡng. Bạn có thể nói về giáo lý của TCG, bình luận về những điều nào đó trong giáo lý TCG mà bạn không đồng ý. Rồi người nghe hay đọc có tiếp nhận và suy xét lại không thì lại là một chuyện khác. Mỗi người hay đoàn thể chúng ta đều có quan niệm chủ quan về những ý thức hệ đồng và bất đồng.

Lấy thí dụ, những nhà bác học nổi tiếng thế giới như Newton, hay Louis Pasteur (1822-1895) cũng là những người công giáo có niềm tin nhiệt thành với Chúa, Đấng Sáng Tạo. Khi họ làm việc ở phòng thí nghiệm thì luôn giữ tinh thần khách quan theo phương pháp khoa học đàng hoàng, bởi thế mới có những phát minh vĩ đại giúp ích biết bao cho nhân loại. Nhưng khi rời khỏi phòng thí nghiệm, nơi làm việc, họ đến nhà thờ cầu nguyện với Chúa thì khi đó lý trí khoa học tạm để một bên. Nói chi đâu xa, ngay nước Mỹ này, một đất nước khoa học kỹ thuật tân tiến nhất trên thế giới hiện nay, thì người theo TCG lại nhiều hơn so với các tôn giáo khác. Niềm tin hay tín ngưỡng là cái gì đó mang màu sắc thiêng liêng, nó vượt trên lý lẽ.

Ngay như J. Krishnamurti được nhiều người xem là đạo sư thế giới, ông phủ nhận mọi thần tượng, giáo điều..., nhưng ông không có đả phá niềm tin Thượng Đế của người khác. Ngược lại, ông phân tích và chỉ ra sự thống khổ, bất an, sự tham lam ích kỷ, sự tàn nhẫn, sự xung đột, chiến tranh chém giết, sự hỗn loạn do chính con người tạo ra dù cho họ có tin Thượng đế hay là không tin, hữu thần cũng như vô thần.
Cheer

Không có gì phải xin lỗi đâu ông bạn . Cheer  Cheer

Niềm tin là 1 chuyện còn trái ngược với lời răn dạy lại là chuyện khác ông bạn à . Đâu phải tất cả mọi người đều tự nhiên mà trao niềm tin trong khi những luật lệ của đạo đó còn quá mập mờ.

Thôi vầy đi , ông bạn có thể giải thích chữ "đồng trinh" của người đàn bà không ?
Reply
(2019-12-27, 10:23 PM)duoctue Wrote: Cũng câu hỏi như trên dành cho BVCN. Khoan nói đâu xa, thử nhìn xung quanh, chẳng hạn nhà thờ mà Bee đi lễ mỗi tuần, có bao nhiêu % trong số đi lễ là mới cải đạo aka tân tòng, bao nhiêu % gia đình theo đạo sẵn từ thời ông bà cha mẹ ?

Đọc kỹ lại câu anh viết ở trên:

"Sự thật là hầu hết, nếu khg nói là 100% tin đồ Ki Tô giáo tín Chúa chỉ là do truyền thống gia đình.... " chứ anh khg nói là chỉ.

nếu anh nói vậy thì làm sao những người truyền giáo đem đạo vào được ? và đem vào nhiều nước .

Một Ngày Bình Yên ! 
Trong Đám Hoa Rừng .
Heavy-black-heart4
Innocent 


Reply
(2019-12-27, 10:37 PM)Bee Wrote: nếu anh nói vậy thì làm sao những người truyền giáo đem đạo vào được ? và đem vào nhiều nước .

Anh nói mấy người đang theo đạo hiện giờ như Bee. Dĩ nhiên lúc đầu có những người tân tòng, sau đó thì con cháu họ cứ theo truyền thống gia đình thôi. Tổng số khoảng hơn 1 tỷ tín đồ bây giờ đang sống, Bee nghĩ số người tân tòng sau khi tự tìm hiểu suy nghĩ rồi theo đạo so với số tín đồ có đức tin sẵn từ đời ông bà cha mẹ, bên nào chiếm đa số ?
Reply
https://sachhiem.net/TONGIAO/tgTR/TranKhSang02.php

Có thời gian đọc cũng hay hay  Astonished-face4
Reply
(2019-12-27, 10:17 PM)BVCN Wrote:  Nếu đó là suy diển của bạn thì tôi cũng đã không có ý kiến vì nó không được dẫn chứng ở bất cứ nơi đâu. Nhưng vì sự so sánh theo đạo vì không suy nghĩ và không sữ dụng trí tuệ thì tôi đã chứng minh rỏ ràng là bạn đã sai lầm ...

 Đúng ! phần đông gia đình công giáo họ dạy con cái từ nhỏ vì trách nhiệm đức tin của họ và tại vì luật của đạo rất khó cho nên phải đi nhà thờ, học giáo lý và chịu sự ràng buộc của đạo giáo. Vậy lấy lý do gì mà họ phải khuất phục giữa các ràng buộc khó khăn đó ? Sau khi rời nhà cha, mẹ thì họ tự do rồi, nếu muốn bỏ thì chỉ cần phủi tay  và số người theo đạo mỗi ngày nhiều thêm

 Vậy tại sao họ vẫn bám theo ? Đó là đức tin chứ không phải theo đạo của gia tộc mà người ngoài có khả năng nhìn thấy được.

 Bạn có cách nói chuyện giống cô TV.... Chỉ cần nói theo suy nghĩ bản thân và những người khác đều là sai.

 Tôi cũng chán câu "bắt qua PG" của bạn vì nó không có ý nghĩa gì cả khi tôi chỉ dùng để dẫn chứng và không mộ phạm trong khi bạn đã mộ phạm tôn giáo khác


Please Please Please

Tôi vừa nghe trên radio lúc đang lái xe là số người đi nhà thờ càng ngày càng giảm .  Điều gì đã làm cho đức tin giảm đi ?
Reply
[quote pid='191651' dateline='1577504737']

Tôi vừa nghe trên radio lúc đang lái xe là số người đi nhà thờ càng ngày càng giảm .  Điều gì đã làm cho đức tin giảm đi ?
[/quote]

Có lẻ họ cũng như tôi , vạch lá tìm sâu với những điều răn ?  Confused
Reply
Tôi có ông bạn hiện đang sống tại Texas và cũng là 1 trong những thành viên của VB , trong năm chưa chắc ông ấy đi lễ hơn 10 lần , đó là luật TCG đã răn đe phải giữ ngày Chúa Nhật
Reply
[quote pid='191651' dateline='1577504737']

Tôi vừa nghe trên radio lúc đang lái xe là số người đi nhà thờ càng ngày càng giảm .  Điều gì đã làm cho đức tin giảm đi ?
[/quote]

Bỏ đi lễ chưa chắc là bỏ đạo. Bản thân tôi lúc trước, khi còn là tín đồ CG, có nhiều năm cũng khg đi lễ Chủ Nhật chỉ vì lười thôi, chứ vẫn còn đức tin.
Reply
(2019-12-27, 09:48 PM)RungHoang Wrote: Chào anh DuocTue, khoẻ huh ?  Cheer

4 cây bút kia khi nào có dịp thì sẻ điền vào chỗ trống .  Biggrin

Cảm nhận của tôi, như Ouspensky cũng vậy, ông không đã phá niềm tin của ai, nhưng những gì ông viết quả thật rất ư là thực tế, thực tế đến nổi không chấp nhận được những tư tưởng mộng du, không chấp nhận được bất cứ những khái niệm mơ hồ

Cheer

KKT, khuclunglinh, SQ, Minhb  Biggrin
Reply
(2019-12-27, 11:01 PM)duoctue Wrote: [quote pid='191651' dateline='1577504737']

Tôi vừa nghe trên radio lúc đang lái xe là số người đi nhà thờ càng ngày càng giảm .  Điều gì đã làm cho đức tin giảm đi ?

Bỏ đi lễ chưa chắc là bỏ đạo. Bản thân tôi lúc trước, khi còn là tín đồ CG, có nhiều năm cũng khg đi lễ Chủ Nhật chỉ vì lười thôi, chứ vẫn còn đức tin.
[/quote]

https://www.pewforum.org/2019/10/17/in-u...apid-pace/
Reply
[quote pid='191668' dateline='1577508961']

Bỏ đi lễ chưa chắc là bỏ đạo. Bản thân tôi lúc trước, khi còn là tín đồ CG, có nhiều năm cũng khg đi lễ Chủ Nhật chỉ vì lười thôi, chứ vẫn còn đức tin.
[/quote]

https://www.pewforum.org/2019/10/17/in-u...apid-pace/
[/quote]

ABOUT FOLLOW
DONATE



[Image: desktop-header.svg]
Religion & Public Life
  • MENU
  • RESEARCH AREAS




[/url]

OCTOBER 17, 2019
In U.S., Decline of Christianity Continues at Rapid Pace

[url=https://www.pewforum.org/?attachment_id=32199][Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-020.png]The religious landscape of the United States continues to change at a rapid clip. In Pew Research Center telephone surveys conducted in 2018 and 2019, 65% of American adults describe themselves as Christians when asked about their religion, down 12 percentage points over the past decade. Meanwhile, the religiously unaffiliated share of the population, consisting of people who describe their religious identity as atheist, agnostic or “nothing in particular,” now stands at 26%, up from 17% in 2009.
Both Protestantism and Catholicism are experiencing losses of population share. Currently, 43% of U.S. adults identify with Protestantism, down from 51% in 2009. And one-in-five adults (20%) are Catholic, down from 23% in 2009. Meanwhile, all subsets of the religiously unaffiliated population – a group also known as religious “nones” – have seen their numbers swell. Self-described atheists now account for 4% of U.S. adults, up modestly but significantly from 2% in 2009; agnostics make up 5% of U.S. adults, up from 3% a decade ago; and 17% of Americans now describe their religion as “nothing in particular,” up from 12% in 2009. Members of non-Christian religions also have grown modestly as a share of the adult population.
[Image: PF_10.17.19_rdd.update.new3_.png]
 
These are among the key findings of a new analysis of trends in the religious composition and churchgoing habits of the American public, based on recent Pew Research Center random-digit-dial (RDD) political polling on the telephone.1 The data shows that the trend toward religious disaffiliation documented in the Center’s 2007 and 2014 Religious Landscape Studies, and before that in major national studies like the General Social Survey (GSS), has continued apace.
Pew Research Center’s 2007 and 2014 Religious Landscape Studies were huge national RDD surveys, each of which included interviews with more than 35,000 respondents who were asked dozens of detailed questions about their religious identities, beliefs and practices. The Center has not yet conducted a third such study, and when the Landscape Study is repeated, it is likely to use new methods that may prevent it from being directly comparable to the previous studies; growing challenges to conducting national surveys by telephone have led the Center to rely increasingly on self-administered surveys conducted online.2
But while no new Religious Landscape Study is available or in the immediate offing, the Center has collected five additional years of data (since the 2014 Landscape Study) from RDD political polls (see detailed tables). The samples from these political polls are not as large as the Landscape Studies (even when all of the political polls conducted in a year are combined), but together, 88 surveys from 2009 to 2019 included interviews with 168,890 Americans.
These surveys do not include nearly as many questions about religion as the Landscape Studies do. However, as part of the demographic battery of questions that ask respondents about their age, race, educational attainment and other background characteristics, each of these political polls also include one basic question about religious identity – “What is your present religion, if any? Are you Protestant, Roman Catholic, Mormon, Orthodox such as Greek or Russian Orthodox, Jewish, Muslim, Buddhist, Hindu, atheist, agnostic, something else, or nothing in particular?”
[Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-018.png]Additionally, most of these political polls include a question about religious attendance – “Aside from weddings and funerals, how often do you attend religious services? More than once a week, once a week, once or twice a month, a few times a year, seldom, or never?” Taken together, these two questions (one about religious identity, the other about religious attendance) can help shed light on religious trends in the U.S.
The data shows that just like rates of religious affiliation, rates of religious attendance are declining.3 Over the last decade, the share of Americans who say they attend religious services at least once or twice a month dropped by 7 percentage points, while the share who say they attend religious services less often (if at all) has risen by the same degree. In 2009, regular worship attenders (those who attend religious services at least once or twice a month) outnumbered those who attend services only occasionally or not at all by a 52%-to-47% margin. Today those figures are reversed; more Americans now say they attend religious services a few times a year or less (54%) than say they attend at least monthly (45%).
[Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-017.png]The changes underway in the American religious landscape are broad-based. The Christian share of the population is down and religious “nones” have grown across multiple demographic groups: white people, black people and Hispanics; men and women; in all regions of the country; and among college graduates and those with lower levels of educational attainment. Religious “nones” are growing faster among Democrats than Republicans, though their ranks are swelling in both partisan coalitions. And although the religiously unaffiliated are on the rise among younger people and most groups of older adults, their growth is most pronounced among young adults.
Furthermore, the data shows a wide gap between older Americans (Baby Boomers and members of the Silent Generation) and Millennials in their levels of religious affiliation and attendance. More than eight-in-ten members of the Silent Generation (those born between 1928 and 1945) describe themselves as Christians (84%), as do three-quarters of Baby Boomers (76%). In stark contrast, only half of Millennials (49%) describe themselves as Christians; four-in-ten are religious “nones,” and one-in-ten Millennials identify with non-Christian faiths.
Only about one-in-three Millennials say they attend religious services at least once or twice a month. Roughly two-thirds of Millennials (64%) attend worship services a few times a year or less often, including about four-in-ten who say they seldom or never go. Indeed, there are as many Millennials who say they “never” attend religious services (22%) as there are who say they go at least once a week (22%).
[Image: PF_10.17.19_rdd.update.new2_.png]
 
While the trends are clear – the U.S. is steadily becoming less Christian and less religiously observant as the share of adults who are not religious grows – self-described Christians report that they attend religious services at about the same rate today as in 2009. Today, 62% of Christians say they attend religious services at least once or twice a month, which is identical to the share who said the same in 2009. In other words, the nation’s overall rate of religious attendance is declining not because Christians are attending church less often, but rather because there are now fewer Christians as a share of the population.
Other key takeaways from the new analysis include:
  • [Image: PF_10.17.19_rdd.update.new1_.png]The data suggests that Christians are declining not just as a share of the U.S. adult population, but also in absolute numbers. In 2009, there were approximately 233 million adults in the U.S., according to the Census Bureau. Pew Research Center’s RDD surveys conducted at the time indicated that 77% of them were Christian, which means that by this measure, there were approximately 178 million Christian adults in the U.S. in 2009. Taking the margin of error of the surveys into account, the number of adult Christians in the U.S. as of 2009 could have been as low as 176 million or as high as 181 million.
[size=undefined][size=undefined]
Today, there are roughly 23 million more adults in the U.S. than there were in 2009 (256 million as of July 1, 2019, according to the Census Bureau). About two-thirds of them (65%) identify as Christians, according to 2018 and 2019 Pew Research Center RDD estimates. This means that there are now roughly 167 million Christian adults in the U.S. (with a lower bound of 164 million and an upper bound of 169 million, given the survey’s margin of error).
Meanwhile, the number of religiously unaffiliated adults in the U.S. grew by almost 30 million over this period.[/size][/size]
  • [Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-013.png]The share of Americans who describe themselves as Mormons has held steady at 2% over the past decade.4 Meanwhile, the share of U.S. adults who identify with non-Christian faiths has ticked up slightly, from 5% in 2009 to 7% today. This includes a steady 2% of Americans who are Jewish, along with 1% who are Muslim, 1% who are Buddhist, 1% who are Hindu, and 3% who identify with other faiths (including, for example, people who say they abide by their own personal religious beliefs and people who describe themselves as “spiritual”)5
  • [Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-012.png]The rising share of Americans who say they attend religious services no more than a few times a year (if at all) has been driven by a substantial jump in the proportion who say they “never” go to church. Today, 17% of Americans say they never attend religious services, up from 11% a decade ago. Similarly, the decline in regular churchgoing is attributable mainly to the shrinking share of Americans who say they attend religious services at least once a week, which was 37% in 2009 and now stands at 31%.
  • [Image: PF_10.17.19_rdd_update-00-011.png]The trends documented in Pew Research Center surveys closely resemble those found in the long-running General Social Survey (GSS), a project of the independent research organization NORC at the University of Chicago, with principal funding from the National Science Foundation. In GSS surveys conducted in the early 2000s (2000 to 2004), 80% of U.S. adults identified as Christians, including 54% who described themselves as Protestants and 25% who were Catholic. By the late 2010s, 71% of GSS respondents described themselves as Christians (48% Protestant, 23% Catholic). Over the same period, the GSS found that religious “nones” grew from 14% of the U.S. adult population to 22%.
Reply
Christianity is increasing by using its material and unprecedented promises to lure the preys. If there was dust on glass, it wouldn't be clear eventually.
Reply